PERANG SAUDARA
Sekalipun
masih dalam keadaan terlalu muda, tetapi kerana bakat dan
kebijaksanaannya, kerana akal dan budi pekertinya, maka
Daud sebelum meninggal dunia, telah
menetapkan akan menyerahkan mahkotanya kepada Sulaiman. Penyerahan ini
pun terjadilah,
sehingga Sulaiman sekarang ini
menjadi Raja Bani Israel, menggantikan bapanya yang sudah tua dan ingin
bersara itu.
Dengan pengangkatan ini,
anak-anak Daud yang lain merasa tidak senang, karena merekalah yang
lebih tua, lebih pantas kata
mereka. Perasaan ketidakpuasan ini,
lebih hebat lagi pada Absyalum, anak Nabi Daud yang tertua. Selain
tertua ia banyak pengalaman,
berbadan kuat dan tangkas, ia tahu
pula akan selok-belok pemerintahan; tetapi mengapa tidak dia yang
diangkat, padahal dialah
sebenarnya yang lebih berhak? Dia
tidak senang, dia tidak tinggal diam. Dengan terang-terangan dia
menyatakan, bahawa dirinya
tidak tunduk kepada keputusan
bapanya itu dan dia tidak akan mengakui atas penobatan Sulaiman menjadi
Raja Bani Israel.
Absyalum bekerja segiat-giatnya
mendekati bangsanya Bani Israel, ia bergaul dengan mereka dengan
pergaulan yang sebaik-baiknya,
untuk menarik hati mereka.
Ditolongnya mereka dan dikumpulkannya dalam sebuah organisasi yang
dipimpin sendiri, Dengan segala
daya-upayanya, dia berikhtiar agar
supaya rakyat yang dipimpinnya itu hanya tunduk kepadanya dan mencegah
mereka mengakui
Sulaiman sebagai raja.
Kepada para pengikutnya itu dicubanya menanamkan kepercayaan, bahawa
dialah yang lebih pintar,
lebih berhak menjadi raja, sedangkan
Sulaiman dan bapanya sendiri adalah orang yang salah, kesalahan mana
harus segera diperbaikinya.
Usahanya yang dengan
sungguh-sungguh ini berhasil pula. Banyak bangsa Israel telah dapat
diperkudanya. Mereka tunduk
serta patuh terhadap semua anjuran
dan perintahnya, dengan tidak menghiraukan lagi akan perintah Raja
Sulaiman. Absyalum
sekarang menuju kepada rencana yang
terakhir, iaitu akan mengadakan perebutan kekuasaan dengan cara
kekerasan. Segala cara-caranya
sudah direncanakan, segala persiapan
sudah tersedia, sedang pengikut-pengikutnya hanya tinggal menunggu
komando saja. Di waktu
segala pengikutnya siap sedia itu,
dia minta izin kepada bapanya untuk pergi ke desa Jidwan, untuk
beristirahat menyampaikan
nazar hatinya. Tetapi sebelum ia
berangkat, kepada semua pengikutnya dia tinggalkan amanat, bahawa bila
nanti terdengar bunyi
trompet, supaya mereka semuanya
berlarian kepadanya dan lalu bersama-sama mengangkatnya jadi raja.
Kerana amanatnya
itu diberikan kepada orang banyak,
maka berita ini tersiar hampir ke seluruh rakyat. Keadaan ketika itu
menjadi genting sekali.
Kota Ursyalim ketika itu menjadi
ribut, kegelisahan memuncak dengan tiba tiba, orang ramai khuatir, kalau
kalau akan terjadi
kekecohan hebat. Melihat
suasana dan mengetahui akan niat Absyalum itu, bukan main marah dan
sedihnya hati Nabi Daud.
Tetapi kesemuanya itu ditahannya
sekuat-kuat jiwanya. Dengan tenang Daud berkata kepada pengikutnya:
Marilah kita lari saja
dari sini, memang tidak ada cara
yang lebih baik menghadapi Absyalum yang telah ganas itu, selain
menghindarkan diri.
Begitulah keesokan harinya, Nabi
Daud diiringkan oleh semua pengikutnya serta keluarganya, bertolak
meninggalkan kota Ursyalim,
menghindarkan diri dari keganasan
pemberontak yang menginginkan kekuasaan. Akhirnya mereka tiba di pinggir
sungai Ardun dan
sungai itu terpaksa mereka
seberangi. Di seberang sungai itu mereka berhadapan dengan gunung yang
tinggi, iaitu gunung Zaitun;
gunung itupun terpaksa mereka daki
dan ketika itu keluarlah airmata Nabi Daud kerana sedihnya.
Ketika itu mulailah
didengar oleh Daud, ada golongan
yang menghina dia, mencaci-maki serta mengeluarkan kata-kata yang pedas
terhadap dirinya;
sekalipun sebelumnya mereka
menyanjung serta memujinya, membesarkan dan menghormatinya. Begitulah
umumnya si rakyat bodoh
yang tidak berpendirian; bila
seseorang sedang berkuasa, dia dipuja-puja, sebaliknya bila sudah tak
berkuasa lagi, sekalipun
tidak mempunyai kesalahan apa-apa,
dia lalu dicaci-maki dan dihina-dinakan. Penghinaan itu
didengar oleh Daud dengan
sabar, kerana dia merasa sudah tua
sekali, tidak dapat berbuat apa-apa lagi, malah kepada dirinya sendiri
Daud berkata: Kalau
anakku sendiri sudah berani mahu
membunuhku, apalagi orang lain, tentu akan lebih dari itu lagi.
Dengan rasa hina
diri dan tunduk, Nabi Daud berdoa
kepada Allah s.w.t., agar Tuhan menyelamatkan dirinya berserta
keluarganya dari segala malapetaka
dan agar Allah dengan segera
memadamkan pemberontakan yang tidak diinginkan ini. Baru saja
Daud sekeluarga serta
pengikutnya meninggalkan Ursyalim,
Absyalum dengan tenteranya segera menduduki ibu kota itu dengan aman dan
tenteram. Segera
diumumkannya, bahawa dialah yang
menjadi raja yang sah di negeri dan bangsa Israel. Dalam pada
itu Nabi Daud pun
tidak tinggal diam dengan berpangku
tangan dan berdoa saja, tetapi segera pula menyusun kekuatan yang ada
padanya, untuk bertindak
memadamkan api pemberontakan itu.
Beberapa pemimpin perang yang taat kepadanya, selalu dibawanya
bermusyawarah, akhirnya
semua pemimpin perang Nabi Daud
mendapat kata sepakat akan menyerang kota Ursyalim yang sudah diduduki
Absyalum dan tenteranya
itu. Sebelum tentera Daud
berangkat menyerang, Nabi Daud menasihatkan kepada mereka, agar mereka
memasuki kota dengan
memberikan penerangan dan
kebijaksanaan, tidak dengan kekuatan senjata dan dinasihatkan pula
supaya mereka sedapat mungkin
jangan membunuh Absyalum.
Tetapi setelah mereka tiba di kota Ursyalim, penerangan dan
kebijaksanaan yang diperintahkan
Nabi Daud itu tidak berguna sama
sekali. Terpaksalah mereka mengangkat senjata untuk mencapai
penyelesaian dengan Absyalum,
kerana hanya itulah satu satunya
jalan, yang dapat mereka lakukan. Pertempuran segera berkobar
dengan dahsyatnya.
Tentera Absyalum hancur seluruhnya,
Absyalum mati di ujung mata pedang bersama tenteranya. Kota Ursyalim
diduduki tentera
Nabi Daud kembali, keadaan segera
menjadi aman dan tenteram kembali. Sesudah kejadian itu, maka
Sulaiman tetap menjadi
raja dengan aman dan tenteram
bertahun-tahun, sehingga bangsa dan negeri itu semakin maju dan makmur,
tidak kurang bahkan
telah melebihi daripada zaman
pemerintahan bapanya Nabi Daud a.s. Daerah kerajaannya semakin luas
juga, serta rakyatnya pun
hidup dengan penuh bahagia, patuh
dan taat kepada perintah rajanya. Di saat itulah, setelah
Sulaiman sampai umur,
Allah mengangkat Sulaiman menjadi
Nabi dan RasulNya, untuk mengisi negara dan bangsa yang merdeka dan
makmur itu dengan semangat
agama dan ketuhanan, menjadi bangsa
dan negara yang diredai Allah, agar keamanan dan kemakmuran itu tetap
dan abadi, bukan
hanya aman dan makmur di dunia ini
saja, juga menjadi aman dan makmur sampai di akhirat nanti.
Sebagai mukjizat besar
bagi Nabi Sulaiman, beliau dapat
mengerti segala percakapan burung-burung dan dengan menggunakan bahasa
(bunyi) bermacam-macam
burung dan binatang itu, Nabi
Sulaiman dapat bercakap-cakap dengan burung-burung dan binatang-binatang
itu. Dengan jalan begitu
pula. segala burung dan binatang
itupun semua tunduk dan taat kepada Nabi Sulaiman. Diberikan
Allah pula mukjizat
yang lebih hebat lagi kepada Nabi
Sulaiman, ia dapat melihat segala kekayaan alam yang ada di perut bumi,
baik yang merupakan
emas, perak, besi dan tembaga,
begitu pula harta kekayaan yang berada di dalam laut, seperti intan,
mutiara dan berbagai-bagai
pualam yang mahal-mahal harganya.
Segala jin dan setan pun dapat dikuasai oleh Nabi Sulaiman, sehingga
kekuatan jin
dan setan itu dapat digunakan oleh
Nabi Sulaiman untuk menjadi kuli, kaum pekerja yang harus mengeluarkan
semua kekayaan dan
perhiasan sebanyak itu, guna
mendirikan rumah-rumah dan gedung-gedung yang bagaimana juga besar dan
cantiknya. Nabi
Sulaiman malah dapat pula menguasai
angin, sehingga angin itu dapat dipergunakan oleh Sulaiman sebagai
kenderaannya, bila
Sulaiman akan berpergian ke tempat
yang bagaimana jauh dan tingginya. Rakyat Sulaiman bukan hanya
makhluk yang bernama
manusia saja tetapi segala burung,
binatang, jin, setan, semut-semut dan segala yang melata di muka bumi
ini, menjadi rakyatnya
yang patuh dan tunduk di bawah
kekuasaannya. Dengan kenderaannya yang bernama angin itulah
Nabi Sulaiman dapat berpergian
ke sana ke mari memeriksa kerajaan
serta rakyatnya, bahkan sampai ke negeri Askalan, beliau sampai pula di
sebuah lapangan
luas yang penuh dengan semut.
Ketika Nabi Sulaiman dan tenteranya sampai di lapangan itu, dari jauh
Nabi Sulaiman
telah melihat semua semut itu
terperanjat benar atas kedatangannya itu. Semut-semut itu berkumpul, di
mana mereka bermusyawarah
bersama-sama, bagaimana
menghindarkan diri dari bahaya injakan kaki tentera Sulaiman. Semua itu
dapat di lihat, didengar dan
difahami oleh Nabi Sulaiman.
Dengan terang dapat didengar oleh Sulaiman, komando semut itu
memberikan perintah kepada
rakyatnya: Masuklah kamu dengan
segera ke dalam rumahmu masing-masing, agar jangan menjadi mangsa
injakan kaki tentera Sulaiman,
sedang mereka sendiri tidak
merasakannya Mendengar kata-kata semut itu, Nabi Sulaiman
tersenyum simpul dan merasa
gembira atas kesanggupan yang
diberikan Allah kepadanya, untuk mengerti kata kata semut itu. Terasalah
oleh Sulaiman, bahawa
dia Nabi sebagaimana juga Nabi-nabi
lainnya dan dia merasa wajib memerintahkan kepada manusia, agar manusia
mengasihi akan
semua binatang yang melata di bumi
ini, jangan sampai menganiaya dengan sengaja atau dengan tidak
diketahui. Ketika
itu Nabi Sulaiman menyembah dan
sujud kepada Tuhan, bersyukur atas segala nikmat dan pemberian Tuhan,
serta mendoa agar dia
dan kaumnya dimasukkan Allah dalam
golongan hamba Allah yang baik. "Semua ini adalah kurnia Allah atas diriku
untuk menguji, apakah aku dapat bersyukur atau akan berkufur, kata Sulaiman a.s.
NABI SULAIMAN DAN RATU BALQIS
Nabi
Sulaiman bercita-cita ingin mendirikan sebuah rumah suci di Syam, untuk
dapat dipergunakan sebagai tempat ibadat menyembah
Allah dan pula sebagai pengorbanan
dari dia sendiri kepada Allah. Tiang-tiang yang tinggi dan besar lalu
didirikan, dinding-dinding
tembok yang besar dan agung pun
berdiri dan tidak lama kemudian Rumah Suci (Baitul Maqdis), yang
dicita-citakan Nabi Sulaiman
itupun jadi kenyataanlah, yang
sampai sekarang masih ada dan tetap ada dan masih tetap bernama Rumah
Suci (Baitul Maqdis atau
Jerusalem). Kepada semua
manusia yang beriman kepada Allah, diperintahkan Tuhan, untuk datang
berhaji ke tempat suci
itu setiap tahun. Tetapi kerana
kemudian, oleh bangsa Israel tempat itu dijadikan tempat menyimpang dari
ajaran Allah, maka
kepada Nabi Muhammad diperintahkan
Tuhan untuk memindahkan tempat suci itu ke Mekah. Ke sanalah umat Islam
menghadapkan muka
dalam sembahyang dan ke sana pulalah
umat Islam setiap tahun datang berkumpul melaksanakan ibadat haji
mereka. Baru
saja Nabi Sulaiman selesai
mengerjakan Rumah Suci itu, Nabi Sulaiman berangkat meninggalkan tempat
itu memenuhi nazarnya sebelum
mendirikan Rumah Suci itu. Nazar
(janji) akan mengembara di sekitar muka bumi untuk melihat dan
mengetahui kebesaran Allah
yang mencipta bumi ini juga
maksudnya. Mula mula Nabi Sulaiman menuju ke tanah Yaman, lalu
memasuki daerah Sanak.
Di daerah ini beliau mengalami
kekurangan air. Ke mana juga dicarinya, tidak ada air dijumpai. Ke
puncak bukit yang tinggi,
di bawah jurang yang dalam, kadang
kadang digalinya berupakan sumur yang dalam, namun air tidak ditemuinya.
Di saat hampir
menemui jalan buntu untuk
mendapatkan air, tiba tiba lalulah terbang melintas di atas kepalanya se
ekor burung Hud Hud. Burung
itu segera dipanggil oleh Sulaiman
dan kepada burung itu diperintahkannya untuk mencari tempat yang ada
airnya dan menunjukkan
jalan kepadanya menuju ke tempat
itu. Kerana burung Hud Hud yang diutus itu lama tidak kembali,
maka Nabi Sulaiman
menjadi marah dan mengucapkan
sumpahnya, akan menghukum burung itu dengan menyembelihnya, bila tidak
segera datang dan bila
burung itu tidak dapat menerangkan
sebab sebab dari kelewatannya itu. Baru saja Nabi Sulaiman
mengucapkan sumpahnya,
burung Hud Hud yang
ditunggu-tunggunya itupun datanglah dengan merendahkan kepala dan
menggerak-gerakkan ekornya, tanda minta
maaf dan minta ampun kepada Nabi
Sulaiman atas kelewatannya itu. Akhirnya Hud Hud bercerita
kepadanya: Saya sudah
dapat melihat di tempat yang jauh di
sana, sesuatu yang belum pernah engkau ketahui, sebuah tempat yang
belum pernah tunduk
di bawah kekuasaanmu dan engkau
sendiri tidak mengetahui tentangnya. Alangkah terkejutnya Nabi
Sulaiman mendengar
khabar ini, sebab belum pernah dia
mendengar khabar yang demikian. Kepada burung Hud Hud diperintahkannya
untuk melanjutkan
ceritanya itu dan alasan apakah yang
menyebabkan kelambatannya. Hud Hud melanjutkan ceritanya:
Adapun negeri itu
bernama Saba dan yang menjadi
rajanya adalah seorang perempuan. Ia sangat berkuasa atas rakyatnya
serta istananya pun besar
sekali. Tetapi sayang, penduduk
dalam negeri itu rupanya dipengaruhi setan dan iblis, kerana ternyata
mereka sudah tidak dapat
membezakan antara yang halal dan
haram, antara darah dan daging, begitu pula antara kebenaran dan
kepalsuan. Penduduk negeri
itu umumnya buta dan bodoh-bodoh,
tidak mempunyai pemikiran dan kemajuan sama sekali. Mereka menyembah
matahari, bukan menyembah
Allah. Saya merasa sedih melihat
keadaan mereka yang demikian. tetapi apa dayaku, kerana penduduk negeri
itu kuat-kuat dan
besar-besar badannya. Pada
pendapatku, alangkah baiknya bila mereka diperintahkan untuk menyembah
Allah, iaitu Tuhan yang
sebenarnya yang mempunyai kerajaan
yang Maha Agung dan Maha Besar. Nabi Sulaiman sungguh terkejut
mendengar berita
ini, tetapi dia tidak mahu
mengejutkan Hud Hud yang telah bercerita itu. Dia hanya berkata: Akan
kuselidiki dahulu khabar
yang kau bawa ini. Aku ingin
mengetahui apakah engkau berkata benar atau berkata bohong dalam hal
ini. Kalau memang benar
apa yang telah kau katakan tadi,
maka inilah se pucuk surat dariku, segera kau sampaikan surat ini kepada
raja dan bangsa
yang telah kau ceritakan itu. Aku
akan menunggu khabar jawapannya selekas mungkin! Surat itu
segera diambilnya dari
tangan Nabi Sulaiman, lalu burung
itu terbang melayang, menyampaikan surat itu ke alamat yang sudah
ditentukan, iaitu raja
(ratu) dan rakyat Balqis di negeri
Saba. Hud Hud terbang menyusup ke atas mahligai istana Ratu
Balqis. Dengan melalui
sebuah jendela, surat itu
dijatuhkannya dalam istana itu tepat di hadapan Ratu Balqis sendiri.
Surat tersebut jatuh,
lalu diambil dan dibaca oleh Ratu
Balqis: Surat ini dari Sulaiman. Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih
lagi Penyayang. Janganlah
kamu meninggikan diri terhadapku dan
hendaklah kamu mendatangiku dengan menganut Agama Islam. Baru
saja melihat dan
membaca surat yang ajaib serta
isinya yang mengejutkan itu, Ratu Balqis segera mengumpulkan semua
menteri kerajaan, pembesar-pembesar
dan ahli-ahli cerdik pandai, untuk
bermesyuarat, guna meminta pertimbangan mereka tentang isi surat yang
baru di terimanya
itu; apakah akan menyerah dan tunduk
kepada apa yang di maksud oleh Raja Sulaiman, atau tidak akan
mempedulikan sama sekali
isi surat itu. Mereka sama
berkata: Kita ini adalah suatu bangsa yang berani dan ahli perang, bukan
suatu bangsa
yang hanya pandai berunding dan
mengalah saja, Kami sudah menetapkan dirimu, ya Balqis, untuk memutuskan
segala sesuatu dan
memerintah kami. Tetapkanlah apa
yang hendak kau putuskan, kami akan menjalankannya dengan penuh rasa
taat dan tunduk kepadamu.
Bila engkau perintah ke langit, kami
mahu terbang, ke laut kami menyelam, ke lurah kami menurun dan ke bukit
pun kami akan
mendakinya:. Setelah Balqis
mengetahui tanda-tanda dari para menteri dan pembesar-pembesar yang
menghendaki perang
itu, segera ia mengemukakan
pendapatnya, yang bertentangan dengan kehendak mereka; dengan tenang
berkatalah Ratu Balqis: Fikiran
yang menghendaki perang itu, adalah
fikiran yang salah, selama jalan damai belum ditempuh sedapat-dapatnya,
kerana perdamaian
lebih baik dari berperang. Begitulah
menurut fikiran orang waras. Bila tentera telah dapat mengalahkan
musuhnya di medan perang,
negeri yang dikalahkannya itu pasti
mereka rusak dan mereka hancurkan, segala harta kekayaannya mereka
rampas, orang-orang
yang mulia mereka hinakan sebaliknya
orang-orang hina dimuliakannya. Akhirnya mereka memperbudak, lalu
menjalankan tangan
besi, kalau dapat berabad abad
lamanya, atau untuk selama-lamanya. "Aku, kata Ratu Balqis
selanjutnya, Ingin
mengutus sebuah delegasi yang
terdiri dari orang-orang yang terhormat dari bangsa kita sendiri, untuk
menghadap Raja Sulaiman
dan pula untuk memberikan hadiah
yang paling berharga. Khabar ini sebagai jawapan terhadap surat
Sulaiman itu, dituliskan
dalam sebuah surat, lalu diserahkan
kepada burung Hud Hud itu, untuk disampaikan kepada Sulaiman.
Untuk menyambut
kedatangan delegasi Balqis itu,
Sulaiman mengadakan persiapan seperlunya. Sulaiman ingin memperlihatkan
kegagahan dan keluarbiasaannya.
Semua jin dipanggilnya dan diperintahkan untuk mendirikan sebuah istana dari segala macam batu dan perhiasan yang
berada di perut bumi di dalam laut.
Dalam waktu yang singkat saja, gedung besar, iaitu istana yang
terindah yang
belum pernah ada tandingannya di
muka bumi Allah ini, sekarang menjelma. Dindingnya terbuat dari kaca
yang beraneka warna,
lantainya daripada emas dan perak,
serta pasirnya dari intan dan berlian dan berbagai-bagai batu berharga
lainnya, Semua itu
dikemukakan dan didirikan oleh
segala jin dengan petunjuk Nabi Sulaiman sendiri. Delegasi yang ditunggu tunggu itupun
datanglah. Kedatangan mereka disambut dengan sambutan yang hormat dan meriah.
Alangkah terkejut dan kagumnya mereka
melihat kemewahan yang tidak dapat
dibayangkan dengan kata-kata itu. Dengan rasa malu, mereka menyerahkan
hadiah besar yang
dianugerahkan Ratu Balqis kepada
Raja Sulaiman. Melihat hadiah itu, Nabi Sulaiman hanya minta
maaf dan berkata: "Maaf
saja, kuharap agar hadiah ini
dikembalikan saja kepada Ratu Balqis, kerana pada diriku telah cukup
segala-galanya dianugerahi
Allah, baik berupa kekayaan mahu pun
perhiasan, bahkan Tuhan telah menganugerahkan yang cukup, kekuasaan
yang besar dan pangkat
kenabian yang mulia yang belum
pernah dipunyai oleh seorang manusiapun di atas dunia ini. Aku tidak
memerlukan emas perak,
sekalipun sebesar bumi ini. Kulihat
engkau sekalian ini hanya mengenal hidup yang lahir (nyata) di dunia ini
saja dan dengan
penghidupan dunia yang begini saja,
kamu telah dapat bergembira diri. Kembalilah kamu ke negeri dan rajamu.
Katakan kepadanya,
bahawa aku tidak memerlukan harta
kekayaan, tidak perlu kekuasaan dan segala-galanya. yang perlu agar kamu
sekalian tunduk
dan menyembah akan Allah, yang telah
menjadikan semuanya ini. Kuharap agar kamu sekalian patuh menjalankan
perintah Allah
itu, janganlah kamu menyembah selain
daripada Allah, serta katakan pula kepada mereka, bahawa kami akan
segera mengirimkan
tentera kami, untuk menggempurmu,
bila ternyata kamu tidak mahu tunduk kepada kebenaran ini dan yang hanya
mempercayai kepada
kekuatan tenteramu saja! Delegasi itupun segera kembali mendapatkan raja dan bangsanya, lalu disampaikannya hasil
pertemuan dengan Raja Sulaiman itu. Mendengar semua itu, dengan perasaan yang tenang Ratu Balqis berkata: Tidak ada
daya dan usaha lain lagi, kecuali kita hanya tunduk dan taat menurut ajaran Sulaiman itu.
Ratu Balqis ingin menghadap
sendiri kepada Sulaiman, serta ia
bermaksud akan mengucapkan kalimat iman di hadapan Sulaiman. Ratu itupun
berangkatlah diiringkan
oleh semua pengiring dan
pengawalnya. Setelah Nabi Sulaiman mengetahui akan keberangkatannya itu.
maka beliau berkata kepada
semua jin: "Siapakah di antaramu
yang sanggup mengambil istana Ratu Balqis dan membawanya ke mari,
sebelum Ratu Balqis
sendiri sampai di sini untuk
menyatakan Islamnya dihadapanku? Raja dari segala jin lalu
menjawab: "Saya sanggup
membawa mahligai Ratu Balqis ke mari
dengan segera dan mahligai itu akan berada di sini, sebelum pertemuan
ini berakhir kerana
saya mempunyai kekuatan yang luar
biasa hebatnya. Dengan kekuatan itu saya jamin, bahawa segala yang ada
dalam mahligai itu
akan selamat. Tiba tiba
muncul dan berdiri seorang manusia beriman, yang kepadanya oleh Allah
telah dianugerahi pengetahuan
yang cukup dan kekuatan ghaib, lalu
ia berkata kepada Raja Sulaiman: "Insya Allah saya sanggup mendatangkan
mahligai
itu ke mari dan mahligai itu akan
berada di sini, sebelum engkau menggerakkan pelupuk matamu, ya Raja
Sulaiman. Ya,
dalam sekelip mata saja, mahligai
ratu itupun sudah berdiri dengan megahnya di hadapan Nabi Sulaiman. Di
situ Nabi Sulaiman
lalu bersujud dan bersyukur pula
kepada Tuhannya, atas kekuasaan Tuhan yang telah diperlihatkan
kepadanya. Beliau bersujud
dan bersyukur kembali
berulang-ulang, serta terus-menerus untuk menyembah Allah Yang Maha
Bijaksana, Maha Besar dan Maha Kuasa
itu. Akhirnya Ratu Balqis pun datanglah. Kepada Ratu Balqis, Sulaiman berkata: "Beginikah istanamu? Setelah
diperhatikannya dengan sungguh-sungguh, Ratu Balqis berkata: "Agaknya itulah.
Alangkah kaget dan kagumnya Ratu
Balqis setelah melihat kejadian itu,
iaitu istananya sendiri sudah berada di hadapan istana Sulaiman,
sebelum dia sendiri
sampai di tempat itu. Dalam
pada itu Nabi Sulaiman sudah memerintahkan pula untuk membangun sebuah
mahligai yang
terbuat dari kaca yang putih bersih;
kemudian Ratu Balqis dipersilakan masuk ke dalamnya. Ratu Balqis
mengira bahawa mahligai
kaca itu air yang sedang mengalir
berombak, lalu dia membukakan betisnya untuk memasukinya, tetapi
kemudian ternyata bahawa
itu bukanlah air. Dengan
kekhilafannya ini, maka terbukalah hati dari Ratu Balqis yang selama ini
tersesat di dalam
gelombang kekayaan dan kekuasaan
itu. Dia telah tersesat dan terkhilaf, sebagaimana kekhilafannya
terhadap kaca yang di kiranya
air. Dia insaf dan terbukalah
hijabnya, sehingga dengan kejadian itu, kini dia merasakan akan
kesesatannya, kerana dia mengira
bahawa kekayaan itu dapat
membahagiakannya, begitu pula kekuasaannya di dunia ini adalah
kekuasaannya yang paling besar; baru
sekarang dia mengetahui, bahawa ada
yang mempunyai kekuasaan yang dapat melebihi kekuasaannya. Dia
menjadi insaf
dan bertaubat kepada Tuhan: "Ya
Allah, Tuhanku ! Sudah lama saya tersesat sehingga saya tidak mengenalMu
dan tidak pernah
menyembahMu. Saya sudah tersesat
dalamasa yang panjang, kerana kelobaan saya atas harta kekayaan
pemberianMu itu, sehingga
saya sudah aniaya terhadap diriku
sendiri dengan melupakan Engkau, ya Allah. Saya kira hanya harta dan
kekuasaan itu saja
bahagia dan rahmat dari Engkau,
rupanya itu sama sekali belum bererti apa-apa, bila dibandingkan dengan
rahmat dan nikmatMu
yang lainnya. Ampunilah saya ini, ya
Allah! Sekarang saya insaf dan taubat, saya akan menerima pelajaran
Sulaiman dengan menganut
Agama Islam, iaitu agama Engkau, ya
Allah. Saya akan tunduk dan taat kepadaMu, ya Allah, ampunilah saya,
kerana Engkau suka
memberi ampun dan penerima taubat
pula.
HUKUMAN ALLAH TERHADAP BANI ISRAEL
Berkumpul
dan datang silih berganti nikmat dan rahmat Allah atas bangsa Israel.
Mereka dilepaskan Allah dari berbagai-bagai
azab dan seksa. DiutusNya kepada
mereka beberapa Nabi dan Rasul, untuk melepaskan mereka dari berbagai
azab dan seksa itu,
guna membimbing mereka ke jalan yang
benar, sehingga mereka dengan pimpinan para Nabi dan Rasul itu,
mendapat kemakmuran dan
kemajuan yang luar biasa, penuh
dengan kehidupan yang bahagia dan senang, menjadi pemimpin di atas dunia
ini. Sungguhpun begitu
mereka senantiasa berpaling juga
dari jalan yang benar dan baik itu. Setiap kali mereka mendapat
kecelakaan dan kesengsaraan
yang luar biasa, menginginkan
pimpinan dan Nabi. Setelah mereka aman dan bahagia kembali dengan
pertolongan pemimpin dari
Nabi itu, kembali mereka tak
mengakui akan Nabi itu, mereka lupakan segala nikmat dan rahmat Allah
itu, bahkan para pemimpin
dan Nabi itu banyak pula yang mereka
bunuh, lalu mereka kembali kepada kesesatan dan berbagai-bagai
kejahatan. Kalau
mereka telah tersesat dan derhaka,
mereka tidak dapat lagi dibelokkan ke arah kebenaran hanya dengan
peringatan-peringatan
dan ajaran-ajaran dari Allah saja,
bagaimana juga benarnya peringatan dan ajaran itu, mereka tetap
menolaknya, bahkan mereka
ludahi. Hanya dengan seksaan jualah
yang dapat membetulkan kembali tindakan mereka itu. Oleh sebab itu Tuhan
mengirimkan berbagai-bagai
seksaan, untuk membetulkan tindakan
mereka yang salah itu. Sejak dahulu kala Tuhan menurunkan
berbagai-bagai seksa
dan azab terhadap Bani Israel.
Tetapi kini mereka telah melupakan pula akan semua azab dan seksaan
Allah itu, mereka bertindak
dengan berbagai-bagai kejahatan
lagi. Kesesatan dan kejahatan itu telah demikian rupa pula hebatnya,
sehingga tidak dapat
dibiarkan begitu saja. Tuhan
mengutus pula kepada mereka seorang Nabi, Armiya namanya. Nabi
ini dengan seluruh tenaga
dan daya yang ada padanya, berusaha
keras untuk mengembalikan. Diperingatkan oleh Nabi ini, akan
ajaran-ajaran para Nabi dan
Rasul yang telah meninggal dunia.
Diperingatkan kepada mereka akan ajaran-ajaran Kitab Suci yang telah
diturunkan Allah dengan
perantaraan Nabi-nabi dan
Rasul-rasul itu. Diperingatkan pula akan azab dan seksa bagi bangsa yang
telah menderhaka ajaran-ajaran
yang benar itu. "Ingatlah
kepada seksaan yang menimpa Raja Namrud dan Firaun, ingatlah akan
seksaan yang ditimbulkan
oleh tentera Sanharib yang telah
menghancur leburkan negeri Babilon dan rakyat-nya! Ingatlah akan
berbagai-bagai azab yang
berupakan angin taufan dan hujan
batu, yang berupakan berbagai-bagai penyakit menular dan taun, yang
berupakan udara yang
panas terik dan lain-lainnva!
Demikianlah Nabi Armiya memperingatkan kepada mereka; tetapi mereka
tidak mahu mendengarkan
dan menurutinya. Tuhan tidak akan henti-hentinya pula menurunkan seksa dan azabnya, selama manusia tidak bosan-bosannya
berbuat kejahatan dan kesesatan.
Terhadap bangsa Israel yang sudah tidak mahu dinasihati itu, tidak
ada gunanya nasihat
lagi, Lalu Tuhan utus kepada bangsa
itu tentera yang paling kejam, yang dipimpin oleh seorang raja dan
jeneral yang lebih
kejam, iaitu tenteranya Nebukadnezar
(Bakhtanassar) yang termasyhur itu. Dari arah Timur, tentera
ini menyerbu dengan
jumlah yang sangat besar, belum
pernah ada tentera di dunia ini yang lebih besar jumlahnya dari tentera
Nebukadnezar ini,
seakan-akan gelombang demi
gelombang, banjir demi banjir, mereka menyerbu dan terus menyerbu. Tidak
ada sebuah kekuatan pun
di atas dunia ini yang dapat
menghalanginya, siapa saja yang melawan dibunuh mati, rumah-rumah,
gedung dan kota-kota dihancurkannya
sampai rata dengan tanah. Bangsa
Israel yang masih tetap tinggal hidup, sebagai sisa pembunuhan dan
penyembelihan, semuanya
dikumpulkan menjadi tawanan, lalu
dibuang jauh dari negeri mereka sendiri. Kota Baitul Maqdis dan Rumah
Suci pun disapu bersih,
sehingga hilang kehormatannya sama
sekali. Semua Kitab Suci pun mereka bakar sampai habis. Lama
pula konon masanya
Nebukadnezar menguasai negeri Bani
Israel, sampai kepada beberapa keturunan, dengan segala kekejamannya
yang tidak ada tolok
bandingannya. Akhirnya kerajaan
kejam ini menjadi semakin lemah, hilang kekuatannya, sehingga tak
sanggup berdiri lagi.
Kekuasaan di seluruh Babilon dan
bangsa Israel, akhirnya dipegang oleh seorang raja yang baik hati,
lemah-lembut dan suka
bergaul dengan rakyat. Dengan tenang
raja ini mendidik dan mengumpulkan serta memerintah bangsa Israel yang
sudah hancur-lebur
dan cerai-berai itu menjadi suatu
bangsa yang berpadu-satu. Kita ini adalah bangsa yang
terhormat, keturunan Nabi
Yaakub dan anak-cucu Nabi Daud yang
maha besar. Tanahair kita adalah Syam, yang penuh dengan sumber-sumber
kekayaan, Kita
adalah bangsa yang merdeka dan kuat
dahulunya. Tetapi kerana kesalahan-kesalahan kita sendiri, kita dapat
diusir musuh dari
tanahair kita itu, kerana kita tidak
mahu tunduk kepada peraturan, ingin menurutkan kemahuan diri sendiri
saja. Sekarang marilah
kita bersatu, mengumpulkan tenaga
dan kekuatan kembali ke tanahair kita yang sudah lama kita tinggalkan
itu! Kerana
sudah mengalami benar-benar
bagaimana pahit dan getirnya terusir dari tanahair sendiri, menjadi
tawanan dan budak belian,
dengan kerja paksa yang berat dan
hina-dina, maka apa yang diucapkan oleh pemimpin itu, sangat meresap
dalam kalbu dan jiwa
mereka. Dengan keinsafan
inilah mereka kembali bersama-sama ke tanah airnya sendiri, tanah Syam
(Palestin) Dengan
kegiatan bekerja dan persatuan yang
teguh, bangsa dan Kerajaan Israel berdirilah meliputi tanah Syam. Mereka
hidup dengan
baik dan berketurunan yang banyak,
sehingga berdirilah pula kebun-kebun yang luas, kota-kota yang besar,
desa-desa yang aman
dan penuh dengan kebahagiaan.
Seharusnya mereka bersyukur atas semua nikmat dan rahmat Tuhan itu.
Tetapi setelah hidup senang
dan bahagia, mereka kembali
melupakan Tuhan. Kembali menurutkan kehendak diri sendiri. Mereka lupa
akan segala pengalaman
dan penderitaan mereka selama
terusir; malah masing-masing dirinya yang sudah senang dan kaya itu
merasa sudah kuasa dan takkan
mahu tunduk pula kepada kebenaran
lagi. Begitulah jiwanya bangsa Israel itu. Dengan senang mereka
naik sesudah jatuh,
tetapi dengan mudah pula mereka lupa
daratan, sehingga berbuat jahat dan sewenang-wenang lagi. Kalau mereka
sudah menjadi
jahat kembali, maka tidak ada
kata-kata dan ajaran yang dapat menginsafkannya kembali. Mereka hanya
insaf kembali kalau sudah
dikutuk dengan seksa yang
sehebat-hebatnya. Masyarakat mereka yang sudah mulai aman dan
bahagia, sekarang mulai kacau
kembali. Penuh sesak dengan
berbagai-bagai kejahatan dan kemesuman. Orang-orang suci dan para Nabi
yang diutus Tuhan untuk
memimpin mereka, bukan hanya mereka
tolak dan hinakan saja, bahkan banyak pula mereka bunuh. Dua Nabi Suci
yang paling penyantun,
iaitu Nabi Zakaria dan Nabi Yahya
menjadi korban keganasan mereka. Bangsa Israel kembali menjadi
bangsa yang hauskan
darah. Riwayat berulang, bukan
sekali ulang, tetapi berkali-kali. Terhadap mereka dikirim Tuhan tentera
kejam yang jauh lebih
kejam dari tentera Nebukadnezar,
iaitu tentera Judarz. Tentera itu tanpa sebab peringatan sama sekali,
lalu menyerang seluruh
negeri dan bangsa Israel dari segala
jurusan. Dengan kekuatan tentera yang jauh lebih banyak, dengan
kekejaman yang jauh lebih
hebat, tanah Syam yang didiami
bangsa Israel itu mereka hancur-leburkan menjadi abu. Rakyatnya mereka
sembelih dan koyak-koyak
sebagai harimau menerkam mangsanya.
Bangsa dan negara Israel kembali hancur-lebur. Sebahagian besar
mereka musnah
dan sebahagian kecil saja dapat
meloloskan diri dari maut, lari ke mana saja ke timur dan ke barat,
tidak keruan sama sekali.
Begitulah nasibnya negara
dan bangsa yang telah mendapat cop kemarahan dari Allah. Itu disebabkan
kerana engkar akan
ajaran-ajaran Allah, membunuh dan
membinasakan para Nabi dan Rasul Allah; dan semua itu kerana kemaksiatan
mereka yang melampaui
batas, sehingga seksaan Tuhan datang
melampaui batas pula hebatnya.
PERGOLAKAN DI ANTARA DUA FAHAMAN
Ada
dua orang bersaudara di antara golongan Bani Israil juga. Keduanya
bersaudara kandung. Tetapi hairan, satu sama lain bertentangan
dalam pendapat dan pandangan hidup,
bertentangan faham dan ideologi; ibarat buah sepohon dan sekebun tempat
tumbuhnya, tetapi
rasa, yang sebiji manis, sedang yang
sebiji lagi pahit sepahit-pahitnya. Yahuza, demikianlah nama
salah seorang di
antara kedua orang yang bersaudara
itu. Dia ini adalah seorang yang mukmin dan mendasarkan hidup dan
perjuangannya kepada
dasar ketuhanan. Tahu akan darjat
diri tempat di mana dia hidup sekarang menjelang matinya. Sifatnya
pemaaf dan pemurah hati,
penyantun terhadap sesama dan suka
merendahkan diri, tidak terlalu tergoda oleh keriang-gembiraan dunia dan
hartabenda kekayaan.
Yang seorang lagi dari
kedua orang itu bernama Qutrusy. Dia tidak mahu mengenal Tuhan dan hari
Akhirat. Hidupnya
dalam kekafiran tanpa agama, hanya
berpedoman kepada otaknya sendiri saja. Sifatnya kasar dan bakhil
sekali, selalu menganggap
dirinya lebih pintar dan lebih kuasa
dari semua orang. Ia selalu memandang rendah kepada orang dan golongan
lain, lebih-lebih
kepada orang yang beriman kepada
Allah dan senantiasa beribadat. Setelah bapa kedua orang
bersaudara ini menjadi
tua dan dekat waktunya meninggal
dunia, kedua anaknya itu dipanggilnya. Sang bapa merasa khuatir bila dia
meninggal dunia
kalau-kalau kedua anaknya ini akan
berebutan harta peninggalannya yang begitu banyak dan berselisihan. Agar
perselisihan yang
tidak diharapkannya itu jangan
sampai terjadi, maka di saat itu juga semua harta-benda kekayaannya yang
banyak itupun, dibahagikannya
sama banyak antara kedua anaknya
itu. Sesudah dibahaginya sama rata, masing-masing merdeka memperbanyak
dan menghabiskan hartanya
itu sekehendak hati mereka.
Adapun Yahuza telah menetapkan niat dan rencana dalam hatinya, akan
menggunakan harta
yang diterimanya itu untuk keperluan
segala sesuatu yang diredhai Allah, sebagai tanda bakti dan taatnya
kepada Tuhan, tanda
syukur dan berterimakasih kepada
Allah. Dia akan gunakan segala harta dan wang yang ada padanya itu untuk
membeli dan menebus
Syorga yang dijanjikan Allah.
Harta itu selalu dipergunakannya untuk menolong orang-orang yang
sengsara hidupnya,
orang-orang yang lapar dan dahaga
kerana miskinnya. Dia mendirikan jambatan dan memperbaiki jalan yang
rusak untuk dilalui
orang banyak, serta dia membantu
orang-orang yang mendapat kecelakaan dan yang ditimpa bahaya.
Tidaklah hairan kalau
hartanya itu bukan semakin bertambah
banyak, malah semakin sedikit dan akhirnya habis samasekali; tetapi
Yahuza tetap tenang
dan sabar. Dicukupkannya apa-apa
yang dapat dicarinya sehari-hari untuk penghidupannya, bahkan
kadang-kadang dia tidak mendapatkan
apa-apa untuk dimakannya, lalu dia
berpuasa tanda dia bermohon kepada Allah agar diberi rezeki. Bila dia
mendapat rezeki yang
agak banyak, maka bertambah-tambah
syukur dan ibadatnya kepada Allah. Tidak jemu-jemunya lidah serta
anggota tubuhnya menyebut
dan menyembah Allah. Adapun
Qutrusy dengan harta pusaka yang diperolehnya itu semakin bertambah
lupa dia kepada Tuhan,
kerana asyik mengurus harta dan
kekayaannva itu saja. Dengan tidak kenal penat dan lelah, siang dan
malam tidak ada yang difikirkannva.
selain bagaimana caranya untuk
menjadikan harta yang banyak itu agar menjadi lebih banyak lagi.
Satu sen pun dia
tidak mahu memberikan hartanya itu
kepada orang-orang yang bagaimana juga melarat dan miskinnya, apalagi
untuk keperluan sosial
dan umum, sedikitpun tidak pernah
waktunya dipergunakan untuk mengingat dan menyembah Allah, sebab
fikirnya, menyebut dan
menyembah Allah itu membuang-buang
waktu kepada yang tak berguna dan tidak mendatangkan hasil saja, dapat
merugikan diri sendiri
dan berbodoh-bodoh. Telinganya
ditutupnya serapat-rapatnya, bila mendengar suara orang yang meminta,
pintu rumahnya dikunci
serapat-rapatnya bila ada orang yang
mengharapkan bantuan dan pertolongan, hanya dibuka selebar-lebarnva
bagi orang yang akan
menambah untung dan kekayaan semata.
Dengan hartanya itu, dia berhasil membangun dua buah kebun
vang besar dan luas.
Mengurus dan memajukan kedua kebun
itulah segala umur dan kekayaannya ditumpahkan. Kebun itu teratur rapi,
bersih dan menghijau.
Tumbuh di dalamnya berbagai-bagai
tanaman yang selalu mendatangkan hasil yang berlipat ganda; di
tengah-tengahnya dibuatnya
taman dan jalan-jalan yang
bersimpang-siur, sedang di kelilingnya berdiri rumah-rumah tempat
tinggal sebagai istana layaknya,
enak dipandang mata, sejuk perasaan
bila memasukinya, seakan-akan syurga di atas dunia. Tidak kurang pula
dengan sungai-sungainya
yang mengalir air jernih, untuk
diminum dan tempat mandi bersenang-senang. Buahnya lebat lazat dan
nyaman kalau dimakan,
daunnya yang rimbun segar itu
dipergunakan untuk berteduh dan berlindung di kala musim panas.
Semua orang tertarik
akan kebun yang moden itu, hal mana
menambah banyak hasil yang diperoleh daripadanya. Qutrusy tidak
bosan-bosannya memandang
dan mengurus kebun yang cantik molek
dan mendatangkan keuntungan yang tidak sedikit itu. Siang-malam dengan
asyiknya dia keluar-masuk
kebun itu, untuk memandang
buah-buahan yang lebat dan warnanya yang menghijau. Kekayaannya makin
berlimpah-limpah, hidupnya
semakin senang dan bahagia rasanya.
Dia dianugerahi Allah pula beberapa orang anak yang sihat-sihat serta
gagah-gagah.
Tetapi dengan semua nikmat dan
anugerah Allah itu, hidupnya semakin lupa dan jauh dari Allah,
kesombongan dan kebongkakkannya
semakin menghebat, kebakhilannya pun
menjadi berlipat-ganda pula. Tidak pernah lidahnya dipergunakan untuk
mensyukuri nikmat
Allah itu dan tidak pernah pula
dahinya direndahkan untuk menyembah dan beribadat. Kebunnya
makin diperluas dan diperluas
juga, rumah-rumah dan istana yang
ditempatinya dipertinggi dan dipermoden pula, orang gajinya makin
diperbanyak. Tetapi semakin
senang dan kaya, dia semakin kafir
dan lupa kepada Tuhan yang telah menjadikan dirinya dan hartabenda
sebanyak itu. Pada suatu
hari, setelah lama tak berjumpa
kedua orang bersaudara iaitu Qutrusy dan Yahuza, mereka bertemu pada
suatu tempat. Alangkah
terkejutnya Qutrusy melihat
saudaranya yang berpakaian compang-camping itu. Matanya mengejek,
mulutnya segera menegur saudaranya
itu: Ke mana perginya harta dan
kekayaanmu itu? Ke mana perginya emas dan perakmu? Sekarang ternyatalah
akan kebodohanmu dan
kepintaran diriku. Engkau hidup
melarat dan compang-camping. Tidak mempunyai teman dan tak akan
dipandang oleh orang banyak
sedikitjuga. Adapun
keadaanku boleh kau lihat sendiri. Hidupku senang, bahagia selamanya.
Banyak harta dan anak keturunan,
banyak teman dan pembantu. Cubalah
masuk ke dalam kebunku ini, lihatlah di sana pemandangan dan hasilnya,
daunnya yang rimbun
menghijau, buah-buahannya yang lebat
dan lazat. Jalan-jalan dan rumah-rumahna yang cantik dan teratur,
sungai-sungainya yang
senantiasa mengalir tidak
kering-keringnya. Setiap hari dan bulan terus-menerus mendatangkan hasil
dan keuntungan.
Adapun engkau ini selalu
memikirkan Tuhan dan Akhirat saja. Aku tidak perlu tahu tentang Tuhan
dan Akhirat itu. Akupun tidak
perlu Syorga yang dijanjikan Allah,
sebagai katamu selama ini. Aku ini sudah dapat membuat Syorgaku sendiri
dengan kepintaran
dan tenagaku sendiri. Mendengar itu Yahuza menjawab dengan tenang:
Engkau sudah kafir mengengkari Allah, sudah
tidak percaya alam akhirat, Engkau
sudah tidak percaya akan hidup kembali sesudah matimu di alam fana ini,
di alam mana engkau
akan dihisab dan diperhitungkan
segala amal perbuatanmu. Tidakkah engkau tahu siapa yang telah
menjadikan manusia ini pada
mulanya dari bahan tanah, kemudian
dari setetes air dirahim ibu, yang kemudian lalu berubah menjadi
segumpal darah, jadi berdaging
dan bertulang? Berbentuk berupa,
kemudian diberinya roh atau jiwa. Maka lahirlah ke alam dunia menjadi bayi, akhirnya
menjadi manusia yang bertenaga sebagai engkau ini.
Apakah engkau tidak percaya, bahawa Tuhan yang telah dapat
menciptakan
manusia dengan jalan demikian itu,
tidak akan dapat menciptakan alam akhirat sebagai ajaran agama Tuhan
itu? Semua
itu mudah sekali bagi Tuhan Yang
Maha Kuasa. Tetapi engkau tidak mengakui ini, kerana mata hatimu sudah
ditutup serapat-rapatnya
oleh keengkaranmu sendiri, sehingga
semua itu kau lupakan dan tidak mahu memikirkannya. Engkau hanya
memikirkan wang dan kekayaanmu
saja. Pendirianmu itu sajalah yang
dapat engkau benarkan. Pendirian orang yang beriman, walaupun dengan
alasan yang bagaimana
juga banyak dan nyatanya, tetap kau
tolak, kau engkari dan kau dustakan. Dengan pendirianmu yang
demikianlah engkau
telah menghina memandangku rendah,
kerana kemiskinanku. Engkau menganggap dirimu lebih benar dari aku
kerana hartamu yang
lebih banyak itu. Aku dengan
kemiskinanku ini lebih kaya daripadamu dengan kekayaanmu itu. Kekayaan
yang sebenarnya, tidak
terbatas pada wang dan harta saja,
sedang engkau memandang kekayaan itu hanya dari segi wang dan harta
saja. Kerananya, seluruh
tenaga dan fikiranmu itu dikerahkan
ke arah wang dan harta saja. Kekayaan yang sebenarnya, adalah terletak
dalam perasaan,
merasa cukup apa yang ada.
Itu emas dan perak, perhiasaan yang berupakan intan dan berlian,
kebun-kebun yang luas
dan tanaman-tanaman di atasnya,
menurut pandanganku adalah ibarat biji yang tumbuh di atas tanah, ada
masanya tumbuh dan subur,
tetapi ada pula masanya layu dan
mati. Begitu pula ada masanya berada dan akan datang masanya habis dan
lenyap kesemuanya
itu, dikeranakan oleh terik panas
matahari, atau kerana dilanda banjir, atau ditiup angin taufan.
Adapun orang-orang
sebanyak itu yang menjadi budakmu,
menjadi pekerja dan buruh yang selalu kau sombong-sombongkan itu, belum
tentu akan dapat
engkau pekerjakan atau menolong bila
engkau sedang ditimpa bahaya hebat, malah mungkin merekalah nanti yang
akan mencelakakan
dirimu sendiri. Adapun aku ini hanya ingin ditolong oleh Tuhan, iaitu menjadi kawan Tuhan, bukan menjadi musuhnya Tuhan.
Buat aku nikmat yang paling
penting, bukan harta dan kekayaan, tetapi adalah kesihatan badan dan
hidup selalu dalam
keredhaan Allah; asal diredhai
Allah, aku tidak takut dimusuhi manusia. Asal dapat aku memperoleh
Syorga yang dijanjikan Allah
itu, aku rela sekalipun hidupku
miskin di atas dunia yang fana ini, kerana hanya kebahagiaan hidup di
dalam Syorga itu sajalah
yang bakal kekal selama-lamanya. Adapun kebahagiaan dunia ini, hanya terbatas dalam jangka waktu yang amat singkat saja.
Sekalipun kebun dan
kekayaanmu itu berlimpah-limpah, serta terjaga rapi oleh penjaga-penjaga
yang engkau beri upah,
tetapi siapakah gerangan yang akan
dapat menjaganya dari bahaya badai dan banjir besar? Siapakah yang dapat
menjaganya dari
hawa panas terik, sehingga
kesemuanya menjadi kering? Itu air yang mengalir di dalam kebunmu, dapat
menghidupkan dan menyuburkan
tanaman dan binatang-binatang
ternakmu, tetapi air itupun sewaktu-waktu dapat juga menghancurkan dan
memusnahkan segala yang
engkau tanam dan pelihara itu.
Segala sesuatu mudah terjadi, bila telah dikehendaki oleh Allah yang
menjadikan semua itu;
kalau engkau tidak mahu patuh,
tunduk dan selalu bertindak memusuhi terhadap Tuhan yang Maha Kuasa itu.
Sehabis berkata-kata
demikian, Yahuza segera meninggalkan
tempat itu, meninggalkan saudaranya yang sudah nyata tidak akan
menerima segala nasihat
yang bagaimanapun juga baik dan
jujurnya. Qutrusy segera pula kembali ke dalam kebunnya. Dia kembali
asyik dengan harta kekayaannya
saja, dia lupa akan semua nasihat
yang didengar dari mulut saudaranya itu. Pada suatu hari, tidak
lama setelah pertemuan
dengan saudara-setelah dia bangun
dari tidurnya pagi-pagi benar, sebagainya itu, kebiasaannya, segera dia
keluar menuju kebunnya
yang tak sedikit juga dari
ingatannya, untuk bersenang-senang dan melihat segala kekayaan yang
menjadi penghibur hatinya.
Alangkah terkejut dan
terperanjatnya, setelah dilihatnya bahawa semua tanaman-tanamannya yang
subur dan menghijau itu,
kesemuanya telah menjadi kering dan
mati. Setetes air, sedikit angin pun tidak berhembus lagi di tempat itu.
Melihat
pemandangan itu, kering lidah dan
mulutnya, gemetar sekujur badannya, lemah lunglai semua persendian dan
tulangnya. Dia rebah
ke tanah tidak bertenaga lagi.
Dengan susah-payah dia menengadahkan kedua telapak tangannya ke langit,
menunjukkan akan penyesalan
dalam hatinya, dia merasa rugi atas
segala dan susahpayahnya selama ini. Disanalah dia mengeluh dengan
suaranya yang sayup-sayup
kedengaran: Aku menyesal akan
kemusyrikanku dan telah mengengkari Tuhan ! Sesalnya ini sudah
terlambat, sesal kemudian sungguh-sungguh
tidak ada gunanya samasekali !
|
0 komentar:
Posting Komentar